ATLANTE COACHING
STRESS | BURN-OUT | CHRONISCHE VERMOEIDHEID

    Moe, moe en nog eens moe

      'Herken je dat, veel slapen en toch moe wakker worden...'

    • Voel jij je uitgeput, lusteloos en word je onuitgerust wakker?
    • Ben je snel geïrriteerd, prikkelbaar of boos?
    • Heb je moeite om je te concentreren, een gesprek te volgen of een boek te lezen?
    • Heb je een wazig gevoel in je hoofd (watten in je hoofd) of het gevoel dat je hoofd 'vol' is?
    • Heb je regelmatig pijnlijke spieren bijvoorbeeld in je nek, schouders en/of onderrug?
    • Heb je last van terugkerende hoofdpijn, piekergedachten en vergeetachtigheid?
    • Lig je 's nachts te woelen in je bed, slaap je onrustig of heb je last van nachtmerries?
    • Kun je harde geluiden, vel zonlicht of warmte moeilijk verdragen?
    • Heb je een onregelmatige of wisselende stoelgang?
    • Ervaar je algehele malaise nadat je je hebt ingespannen?
    • Heb je last van overmatig transpireren ook als je je niet inspant?

Komt een aantal van bovengenoemde klachten je bekend voor? Veel mensen met (chronische) stress, burn-out of chronische vermoeidheid (CVS) ervaren deze klachten in meer of mindere mate. Dit alles heeft veelal een enorme impact op je dagelijks functioneren. Je hebt weinig tot geen energie en kracht meer. Kortom, de 'accu' is volledig leeg. Opladen lukt niet meer.

Ondanks de aandoeningen verschillen, met name in het ontstaan ervan, hebben ze toch veel met elkaar gemeen. Of je nu langdurig onder stress/spanning hebt geleefd, een virale- of bacteriële infectie hebt gehad of de oorsprong van je klachten niet meer kunt achterhalen, er lijkt één overeenkomst te zijn: een ontregeld stress-systeem


Interventies

Er zijn verschillende interventies die kunnen bijdragen aan het reduceren van stress. Welke rol kan voeding, ontspannen en bewegen spelen bij jouw herstel?

Voeding
Je lijf gaat je hele leven mee, daar wil je dus zo goed mogelijk voor zorgen. Volwaardige en gevarieerde voeding draagt hieraan bij. Voeding speelt ook een essentiële rol bij het reduceren van stress.

Ontspanning
Ontspanning is een staat van gesteldheid die lichaam en geest nodig hebben om te herstellen. Een goede balans vinden tussen inspanning en ontspanningen is dan ook van essentieel belang.

Beweging
Bewegen is een goede manier om stress te verminderen. Waarom? Bewegen helpt bij het ontspannen van je spieren en om de spanning in je lichaam los te laten. Ook maakt je lichaam endorfine aan.